photography anda

photography anda
snap je kalau xtau..t dpt la pix yg menarik

Wednesday, January 20, 2010

~ KASIH YANG HILANG ~ Category: Movies, TV, Celebrities

Di sini aku mula mengenalinya. Di sini juga tercetusnya segala teguran
dan perkenalannya. Sehingga bicara di sini telah membawa aku
merasa penuh akan kemesraannya. Tiada yang lain dari seribu
kepercayaan ku kepadanya. Larutan masa dalam teman bicara tidak
sekali menjadikan aku betul-betul jemu menantinya sehingga aku
terbawa-bawa ingatan kasih kepadanya. Utusan setiap noktah ayatnya
sering sahaja membungakan keindahan dan kerinduan yang dalam.
Aku tidak sekali ingin meninggalkan noktah ayat-ayatnya menjadi
sebagai penunggu dan hilang jawapannya dari ku. Begitu cepat masa
berputar, begitu juga bicara ku dan bicaranya. Tidak sekali ia
membisu, tidak juga aku berhenti dari menyusun sebarisan ayat yang
akan dihidangkan untuknya. Itulah seawalnya bicara ku dan bicaranya.
Dari sini juga bermulanya hubungan di talian. Ditinggalkan beberapa
susunan angka untuk menjadi milik ku. Aku menerimanya dengan
penuh keceriaan. Ku tetapkan ingatan ku untuk menghafal susunan
angka itu agar ia tidak mudah luntur, tidak mudah susut dari ingatan ini.
Dari saat itu aku tidak merasa terdesak untuk meninggalkan
angka-angka ku kepadanya agar dia juga merasa seperti mana yang
aku rasa. Semuanya diterima dengan sempurna. Tiada berbelah bagi
lagi kepercayaan aku kepadanya.
Di sini juga tercetusnya pertemuan pertama dengannya. Sepertimana
dalam bicara ku di sini, ia adalah lebih baik dari itu. Jelas pertemuan
itu memberikan satu sentuhan yang ajaib sehingga aku leka dengan
gemersik suaranya, kesopansantunannya, senyumannya, raut
wajahnya, sehingga renungan matanya betul-betul melukiskan ingatan
yang panjang. Bila aku datang menjemput sudah tentu aku
menemaninya pulang. Kepulangan yang membawa seribu erti
bersamanya.
Berbungalah seribu kasih dan sayang ku, sejuta kerinduan bagai
hamparan putih yang disirami kilauan mutiara. Tiada lagi rasa curiga
sebalik gertak hati ku sendiri. Begitulah hari-hari seterusnya aku dan
dia tidak pernah terputus bicara dan noktahnya. Aku terus sering
melontarkan susunan ayat-ayat ku untuk menemaninya pulang ke
kolejnya, untuk menemaninya dikala dirinya kesunyian, untuk
menyatakan keluruhan kasih ku kepadanya sehingga luahan sayang itu
tidak lekang dari hujung bibir ku. Aku tidak menyorokkan lagi rasa hati
ku kepadanya biar dia tahu kata hati ku. Disulamnya kata-kata aku itu
sehingga aku terasa kasih ku tidak akan hilang. Malah di julang dan
disiraminya dengan penuh syahdu. Tersentuh hati ku dengan
perhatiannya. Indah hari-hari itu bagi tiada penghujung aku rasakan
saat itu.
Tiada siapa yang menduga, tiada terlafaz kata bila pertemuan kedua
merubah segala-galanya. Teruja degup jantung ku bila sekali terlanjur
bicara laku mengugurkan seribu kekesalan. Pandangan aku kabur dan
gelap. Terkunci kata di hati. Terhenti langkah menapak. Sebaknya bagi
gelora gelombang melambung dilautan. Sang bayunya mengheret aku
lemas sehingga aku hilang tempat berpaut dan lenyap bersama
derunya. Tiada ku dengar lagi gemersik suaranya,
kesopansantunannya, senyumannya, raut wajahnya, sehingga renungan
matanya kini sayup untuk ku melihatnya. Terhentinya noktah bicara
lebih pantas dari masa berdetik. Sentapan hati dan perasaan ku kala
utusan terakhirnya meminta aku menanti. Tiada seurat ayat darinya
untuk aku lagi memberikan arah perhentiannya. Sekilasnya dia pergi
bagai tidak mahu menoleh lagi kepada ku. Entah kenapa dan
mengapa ia berlabuh dipersinggahan kasih ku. Digantungnya begitu
sahaja sehingga ratapan hati ku tidak mahu berhenti lagi sehingga saat
ini. Mencari-cari dan menanti-nanti. Tiada kata maaf yang terlukis lagi
dalam bicaranya. Bagai salah itu aku yang menciptanya. Aku
tinggalkan dunia ku semata-mata menunggu kasihnya kini. Tidak bisa
malam-malam ku berteman lagi dengan indah bicaranya. Tidak bisa
siang ku disinari dengan sinar rindunya. Semakin jauh aku rasakan ,
semakin jauh jua untuk ku capai. Kabus yang bertandang kian
menyusutkan lagi kepercayaan dan keyakinan. Hanya warna-warna
senyuman dari potretnya buatkan aku semakin sayu, semakin layu. Ku
dakap dan ku belai dengan sepenuhnya kasih ku. Agar terubat segala
rindu. Hari-hari yang berlalu bagai tidak memberikan sinar lagu ceria
ku. Ianya bagai sekadar memenuhi santapan nafas ku untuk terus
menanti. Penantian yang tidak tahu detiknya untuk berhenti. Aku lemas,
aku tewas dalam pertarungan ini. Tiada lagi tempat berpaut untuk aku
melepaskan walau sesaat nafas ku dari melepaskan dahaga bayangan
rindunya.
Mengertilah sesungguhnya kasih yang aku miliki ini masih merah
seperti dulu untuknya. Tiada kekuatan lain di dalam jiwa ku untuk
membangkitkan semangat ceria ku selain dari menggengam KASIH
YANG HILANG darinya agar kembali seperti dulu.

2 comments:

toolbars