photography anda

photography anda
snap je kalau xtau..t dpt la pix yg menarik

Friday, August 6, 2010

Kerana kamera

Panas terik membuatkan susuk tubuh anak muda itu berpeluh,dia terus berjalan menuju ke rumahnya,apa yang berlaku di sekelilingnya tidak di pedulikan,dia hanya ingin berjumpa dengan ahli keluarganya yang di tinggalkan setelah sekian lama merantau untuk menimba ilmu di rantauan.
“Assalamualaikum..”dia memberi salam setibanya di rumah. Seorang perampuan separuh umur keluar di muka pintu, “walaikumsalam “ .Ya inilah insan yang sentiasa dirinduinya,dia terus menghulurkan tangan kepada ibunya untuk bersalaman.

##

Ikmal berjalan di sekeliling rumahnya,dia ingin membersihkan halaman rumahnya yang dinaiki lalang. Sehari suntuk dia membersihkan rumahnya dengan bantuan ibunya maka bersihlah halaman singgahsana mereka sekeluarga,’wah…mcm DBKL plak aku ni’ getus hatinya,setelah itu dia pun masuk ke dalam rumah,membersihkan badan dan bersiap-siap untuk ke masjid.


##

Terasa lemah kaki melangkah masuk ke balai berlepas,hari ini dia akan meninggalkan ahli keluarganya sekali lagi untuk berjuang di medan ilmu untuk membela masa depan mereka sekeluarga.Sebulan bercuti bersama tidak cukup baginya,bagaikan baru sahaja semalam dia berjumpa keluarganya dan hari ini terpaksa meninggalkan mereka pula.
‘Ini tanggungjawab aku…takde sape dah aku boleh harap untuk membela nasib kami sekeluarga’
Dia berkata didalam hati untuk mengguatkan semangatnya.
Dia bersalaman dengan ahli keluarga yang turut serta menghantarnya ke KKIA,selepas itu dia pun berjalan ke ruang berlepas meninggalkan mereka yang mengharapkan segulung ijazah akan di usungnya pulang nanti sekembalinya ke pangkuan keluarga.
Dua jam tiga puluh minit bukanlah masa yang panjang,tapi terasa sangat jauh lagi-lagi di sepanjang penerbangan ikmal merasa sangat bosan,setibanya dia di KLIA,dia terus berjalan menuju ke balai ketibaan dengan tenang,dari jauh dia nampak Amir berdiri sambil tersenyum ke arahnya.
“wei..makin berisi ko ek?..” Amir menyambut kedatangan Ikmal dengan usikan.
“berisi..?ish ko ni…aku maintain je pun “ jawab Ikmal sambil disambut oleh derai tawa mereka berdua.
Amir,kawan Ikmal dari bangku sekolah lagi,mereka belajar di tempat yang sama dan sekarang sama-sama berada di semester terakhir.
“eh..jom la..jap lagi sesak plak jalan,susah kita nak gerak plak”.Mereka berjalan seiring menuju ke kereta milik seorang lagi kawan mereka yang hanya menunggu di dalam kereta.

##

Setahun berlalu……
Ikmal dan Amir telah pun bekerja,Amir bekerja sebagai seorang Grafik designer di sebuah syarikat,manakala Ikmal pula membuka sebuah studio dan sebuah kedai dengan bantuan pinjaman dari pihak bank.


##

“wei..aku dapat keje kat KL…seminggu lagi aku akan ke sana”.Balqis,memberitahu kawannya,ayuni.
Nur Balqis Asyikin,mendapat tawaran untuk bekerja dalam bidang perhotelan di salah sebuah hotel di Kuala Lumpur,dia merupakan rakan sekelas Ikmal dan Amir ketika di sekolah menengah dulu.
“wah…bila ko dapat..?” Ayuni rakannya ketika di kolej dulu,sama-sama mengambil bidang perhotelan bertanya.
“baru je pagi tadi dapat surat tawaran,aku terus call hotel tu untuk confirm yang aku terima tawaran ni..” riak muka balqis kelihatan ceria.
“bagus la tu,sok-sok ko kahwin dengan orang sana..susah dah nk jumpa ko lepas ni..” Ayuni mengusik Balqis.
“ala ko ni..aku gi sana bukan cari laki..aku pegi sana cari rezeki la” balas Balqis.
“apa salahnya..menyelam sambil minum air kan..?” akhirnya mereka berdua ketawa bersama.

##

Setiap hari Ikmal memilih untuk berjalan kaki ke tempat kerja kerana jarak rumah dengan studionya hanya mengambil masa sepuluh minit untuk berjalan kaki. Dia tidak gemar memandu keretanya kerana bosan dengan kesesakan lalu lintas kota metropolitan.
‘wah comelnye budak tu’. Getus hatinya.
Seorang gadis berdiri di depan sebuah kedai cenderahati,Ikmal berhenti dan duduk di kerusi yang di sediakan di kaki lima sebuah kedai gunting rambut,sambil matanya memerhatikan gadis tersebut. Tidak lama kemudian kawan gadis tersebut muncul dari dalam kedai cenderahati dan mereka pun berjalan seiring,Ikmal hanya memerhati gadis tersebut lalu di depannya.
‘macam kenal je..? ‘dia seperti pernah melihat muka gadis tersebut,dia cuba untuk mengingati bila dan dimanakah dia pernah melihat gadis tersebut. Akhirnya dia tersenyum sendiri,dia yakin gadis tersebut adalah orang yang dia minati suatu ketika dulu berdasarkan loghat gadis tersebut bercakap dengan rakannya tadi.
“alamak!! Lambat dah ni…mampos!! Aku ada temujanji jap lagi..aduh…” Ikmal bercakap sendirian,dia bergegas pergi ke studionya kerana sebentar lagi dia akan berjumpa dengan pelangannya yang sudah membuat temujanji dengannya.

##

Balqis berjalan seorang diri,niatnya ingin membeli baju baru kerana agak lama dia tak berpeluang untuk membeli pakaian sendiri kerana sibuk dengan kerja,hari ahad macam ini sahaja dia boleh berjalan-jalan kerana dia mengambil cuti setiap hari ahad. Dia berjalan memasuki sebuah kedai,dia berminat untuk memiliki sebuah kamera digital sejak zaman sekolah lagi,hingga sekarang dia masih berminat memiliki kamera digital, dia melihat sebuah kamera EOS 500D CANON.
“pergh….RM 2,599.00…mahal gile” dia mengomel sendirian.
“ye cik..ada saya boleh bantu..?” seorang gadis muda menegurnya.
“arrrrrrrrr…saya tengok-tengok kamera je “
Gadis yang menegurnya memperkenalkan diri sebagai yati,dia adalah pembantu kedai tersebut.
Yana menunjukkan kepada Balqis berbagai jenis kamera yang mereka jual di situ sambil memberi penerangan panjang lebar. Dia juga menunjukkan barang-barang lain kepada Balqis,gadis berasal dari utara tanah air itu becok bercakap itu dan ini,Balqis hanya mendengar sambil sekali sekala menyoal apa yang terlintas di dalam kepalanya.
Akhirnya Yati membawa Balqis ke dalam studio fotografi yang terletak di dalam kedai tersebut juga.
Seorang pemuda sedang asyik menghadap komputer di satu sudut studio tanpa menghirau kehadiran Yati dan Balqis.
‘ahhh…ni kan orang yang perhatikan aku hari tu..’ getus hati kecilnya.
“ini Ikmal…tuan punya kedai dan studio ni” Yati memperkenalkan Ikmal kepada Balqis.
Ikmal yang dari tadi asyik menghadap komputer mengangkat kepalanya sambil senyum kepada mereka berdua.
‘oh…ni budak hari tu…’
“hai…ada apa saya boleh bantu cik puan..?” Ikmal menegur Balqis.
“hmmm..saya tengok-tengok kamera kat kedai ni je….agak-agak kalau saya ambik eos canon 500D tu..boleh kurang kan sikit tak harganya..?”
“ooo…EOS CANON 500D harga pasaran sekarang RM 2,599.00..tapi saya boleh bagi diskaun la kat cik..” jawab Ikmal. Mereka berjalan keluar dari studio untuk melihat kamera yang di maksudkan.
“kalau kurang…berapa ek harga lepas diskaun ?” Balqis bertanya lagi,dia takut bajetnya untuk membeli pakaian tidak mencukupi nanti.
“hmmmm saya bagi RM 2,590.00 la kalau awak nak” Ikmal mencuri-curi pandang ke arah Balqis,wajah yang cukup di kenalinya itu semakin membuatkan jantungnya berdengup kencang.
“tak ble kurang lagi ke?”Balqis meminta kepastian daripada Ikmal,dia berharap harga tersebut boleh di kurangkan lagi supaya dia mampu untuk memiliki kamera impiannya itu.
“Hmmm…tak pe la..kawan-kawan punya harga saya bagi 2,500 je la “ jawab Ikmal
‘ahh…takpe…kerana orang saya minati’ Ikmal berkata di dalam hati sambil tersenyum.
Balqis merenung kamera tersebut,sambil otaknya ligak berfikir. Menolak menambah mengira wang yang di bawanya bersama.
“saya bagi RM 2000 je la kat awak..” Ikmal berkata lagi,dia mengurangkan harga kamera tersebut.
“hmmm..ok…tapi saya datang balik kejap lagi boleh? Saya nak pegi mesin ATM la..”jawab Balqis.
“okey..”jawab Ikmal sambil tersenyum.

##

Balqis kembali ke kedai tersebut dengan hati riang,kerana sebentar sahaja lagi EOS CANON 500D akan menjadi miliknya. Dia memasuki kedai tersebut,Ikmal sedang melayan seorang pelangan.
Ikmal kemudiannya memanggil Yati untuk membantu pelangan tersebut untuk membuat pilihan,dia terus mendapatkan Balqis.
“macam mana..? jadi ambik kamera tu..?”tanya Ikmal.
“yup…jadi..! RM 2000 kan?”jawab Balqis sambil meminta kepastian dari Ikmal.
“ye..2000 je..ke awak nak saya naikkan harga?”Ikmal sengaja mengusik Balqis.
“eh..tak la..minta kurang lagi adalah..hehehhhehe” Balqis menjawab sambil tersenyum.
“awak isi nama,no. kad ic ,alamat dan no.telefon awak eh..lepas tu sign sini.”Ikmal memberi borang warranty kamera kepada Balqis.
Balqis mengisi boring tersebut dengan teliti,Ikmal sempat merenung wajah halus milik Balqis.
‘ahh….mungkin ko dah berpunya…’ getus hatinya.
“Encik”
“Encik.!! Ada pape lagi nak isi?”
‘ingat girlfriend la tu’ getus Balqis,tapi boleh di dengari oleh Ikmal.
“ahhh..takde..yang lain biar saya isi…hmm saya single wak..xde awek pun nak di ingat”kata Ikmal sambil tersenyum.
“tak tanya pun”balas Balgis.
“tadi awak kata saya ingat kat girlfriend..saya betulkan la.”kata Ikmal sambil tangannya ligat menulis sesuatu di borang tersebut.
“arrrr..mana de..awak ni..saya tak cakap pape pun..saya kata..saya dah siap isi tadi.”jawab Balqis.
Ikmal hanya tersenyum mendengar jawapan Balqis,memberikan satu salinan warranty kepada Balqis. “ini warranty awak..kalau ada masalah..rosak ke apa ke..just datang bawa surat ni je la..warranty setahun.”jelas Ikmal kepada Balqis. Balqis menyimpan surat warranty tersebut kedalam begnya.
“tadi saya ingat kat seseorang je.”kata Ikmal.
“ngaku pun…bertuah orang tu ek..ada yang ingat”balas Balqis.
“ala..kawan satu sekolah dulu..muka dia iras-iras awak..tu yang teringat tu,lagi pun nama dia macam nama awak juga.”
“ye ke?..wah..orang mana..”Balqis seakan berminat dengan penjelasan Ikmal.
“orang sabah..Dulu satu sekolah dari tingkatan satu sampai tingkatan lima.”jawab Ikmal. Dia menceritakan kepada Balqis di mana dia bersekolah dulu.
“eh..sape nama awak?”tiba-tiba Balqis menyoal Ikmal.
“Ikmal”
“tak..maksud saya nama penuh awak.”balas Balqis.
“Ikmal Raziq bin Abdul Rahman…npe?
“eh…Ikmal yang dulu pengawas sekolah kan?”balas Balqis.
“yup..! hehheehe”
“oh…tak sangkakan kita boleh jumpa di sini…ko tak kenal aku ke?orang yang selalu kena denda sebab selalu datang lewat pegi sekolah dulu.”kata Balqis.
“sape tak kenal,first nampak ko hari tu..rasa macam kenal..tapi takut nak tegur..takut salah orang.”
“patut la tengok macam nak makan orang je hari tu.”balas Balqis.
“hehehhe…aku makan nasi je tau.”jawab Ikmal.
“ala ko…eh..aku nak gerak ni..nak beli barang lagi..terima kasih eh sebab bagi diskaun kat aku.”kata Balqis.
“oh sama-sama,shopping sakan ko hari ni.”balas Ikmal.
“ala..hari ni je aku dapat jalan-jalan..selalunya busy keja,takde masa nak beli barang sendiri..okey la..jumpa lagi nanti.”kata Balqis sambil tersenyum.
“okey..hati-hati jalan.”
“Assalamualaikum” Balqis memberi salam sebelum berlalu pergi.
“waalaikumusalam..”Ikmal menghantar Balqis hingga di depan kedainya.

##

Selepas tiga bulan mereka berjumpa di kedai milik Ikmal,Balqis dan Ikmal seringa keluar bersama apabila Balqis cuti bekerja di hujung minggu. Kadang-kadang Balqis hanya duduk di kedai Ikmal sambil membantu Ikmal di kedainya. Keakraban mereka terus terjalin,dan amir pula telah mendirikan rumahtangga dan masih menatap di Kuala Lumpur bersama isterinya yang di kenalinya dari laman popular internet. Dari facebook mereka berjanji untuk berjumpa dan kedua mereka telah jatuh hati antara satu sama lain,setelah menjalinkan hubungan hampir setahun,mereka pun membuat keputusan untuk menamatkan zaman bujang ke ke alam perkahwinan dan kini mereka telah pun di kurniakan seorang cahaya mata.
Manakala Ikmal dan Balqis masing-masing hanya memendamkan perasaan di hati.
“bang…” satu suara kedengaran.
“bang..!! melamun jauh nampak..”kali ini suara tersebut di sertai satu tepukan di pehanya.Ikmal menoleh kesisi.Isterinya yang sarat mengandung anak mereka yang ke dua tersenyum di sisinya.
“eh..tak perasan plak”kata Ikmal.
“abang sedang fikirkan pe tadi..?”
“takde la..teringat kisah kita jumpa dulu…hampir sepuluh tahun tak jumpa..lepas tu jumpa balik masing-masing hampir tak kenal.”kata Ikmal kepada isterinya sambil menarik tangan isterinya duduk di sebelahnya.
“hehehhehe…ada-ada je abang ni,tapi ingat-ingat balik lucu juga eh..”
“Kenapa pula lucu?”tanya Ikmal
“yela..dekat sepuluh tahun tak jumpa..last-last jumpa kat KL..pas tu dua-dua hampir tak kenal..saya pun penah ingat yang abang ni ada niat jahat masa asyik tengok-tengok saya dulu.”terang isterinya.
“tak sangka kan..kerana kamera kita berjumpa..hehehehehe.”kata Ikmal
“sebab kamera kita jumpa balik…tak sangka pula pemilik kedai tu bakal suami..hehhehe.”
“tu la pasal..di seberang laut juga kita jumpa…tu la orang kata..jodoh kan”.
“yup..betul tu bang,…jodoh di seberang laut.”mereka berdua tersenyum bahagia.
~TAMAT~

No comments:

Post a Comment

toolbars