photography anda

photography anda
snap je kalau xtau..t dpt la pix yg menarik

Monday, December 6, 2010

Maal Hijrah

Muharam adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah SAW berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah SAW memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.
Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91).
Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Semoga bulan permulaan bagi umat islam ini memberi keberkataan kepada semua umat islam.
Berhijrah..insyallah..
berhijrah dari semua segi dan aspek..
Dan kali ini juga sangat bermakna buat ku...
bermula pagi,aku menunggu sesuatu..dan tepat jam 10 pagi,aku mendapat panggilan telefon,"passport awak sudah siap".. maknanya? yes..
kali ini,Segalanya sudah terjawab..11hb/12/2010 bersamaan hari sabtu.. aku akan meninggalkan bumi tempat ku mencorakkan segala coretan kehidupan..
di sini aku mengenal segala2 nya..di sini tersimpan kenangan pahit dan manis,semua itu akan ku tinggalkan untuk seketika (macam entri blog yang lepas ).Di atas bantuan kawan,aku mula menempah tiket penerbangan ku.. dan berjaya..!kota london,tunggulah.. aku akan datang..ketika menaip blog ini,mata ku sangat berat..badan letih,sebab aku baru balik dari mengambil passport..lepas tu sempat lagi menemani kawan2 yang akan balik ke sabah pada beberapa hari lagi,jalan2 ronda2..penat sangat lol..
yang bestnya kena belanja..Bila aku dah penat sangat..aku ajak dorang balik..
pas 2 kena hantar pula dorang ni..adess..
sampai di rumah berehat sebentar bersama biskut hehe..
Dan beron9 sambil mengupdate blog ini..
choww~

2 comments:

toolbars