photography anda

photography anda
snap je kalau xtau..t dpt la pix yg menarik

Monday, February 28, 2011

Fotografi dalam Islam


Apa yang menarik perhatian saya dan membuat saya cukup tersentuh ialah kesungguhan Peter dalam kerjayanya sebagai seorang fotografer tetapi dalam masa yang sama menjalankan dakwahnya menerusi foto-foto yang dihasilkan. Dalam foto-fotonya jelas menampakkan kemampuan beliau menjadi seorang professional yang hebat dalam bidangnya tanpa meninggalkan identitinya sebagai seorang Muslim. Beliau tidak perlu meninggalkan Islam untuk bekerja sebagai seorang Muslim Photographer. Malah beliau membawa Islam bersama.


Saya teringat beberapa artikel Ust. Hasrizal dan juga kisah Syed Qutb / Sheikh Muhammad Abduh [jika tersalah, minta tolong betulkan, saya tak ingat sangat] tentang istilah ‘Islam tanpa Muslim’ dan ‘Muslim tanpa Islam’. Bila dilihat dengan mata kepala sendiri, memang terasa sedih. Bagaimana muallaf-muallaf di negara barat bertambah ramai sedangkan Muslim sedia ada di Malaysia masih merangkak-rangkak (bagi yang ingin belajar, Alhamdulillah) dan terus hanyut (bagi yang tidak ingin belajar) dalam memahami agama.

Betapa ramai kenalan-kenalan saya di Malaysia yang sanggup meninggalkan dan menggadaikan agama demi kerjaya sebagai seorang fotografer. Tidak dinafikan ada juga fotografer yang islamik tetapi terlalu sedikit dan boleh dikira dengan jari. Kebanyakannya (tidak semua) tanpa segan silu menangkap model-model yang tidak menutup aurat kerana itu sudah menjadi perkara biasa bagi mereka dan saya sendiri pun sudah ‘lali’. Dan tidak ketinggalan juga dengan golongan yang menangkap gambar-gambar model yang seakan-akan ‘telanjang’ yang mereka sangka diri mereka itu Britney Spears atau Jennifer Lopez, terlupa bahawa nama mereka hanyalah Tipah dah Bedah.

Kekecewaan dan kesedihan itu membuatkan saya semakin tidak ingin berjinak-jinak dalam bidang yang kurang islamik ini. Tapi seringkali saya teringat kisah Peter Sanders dan juga beberapa rakan fotografer yang islamik lain yang berjaya menghilangkan persepsi saya tentang ketidak-islami-an bidang fotografi ini. Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki.

Kesimpulannya, insan di sebalik kamera itu memainkan peranan yang jauh lebih penting daripada jenis kamera yang digunakan emotions Walau pekerjaan apa yang kita lakukan, walau di mana juga kita berada, bawalah Islam bersama.

1 comment:

  1. usaha sebaik mungkin... kagum dengan Peter Sanders, Ustaz Azhar..

    ReplyDelete

toolbars